آشنایی با انواع پیچ گوشتی

مهمترین عاملی که سبب به وجود آمدن تفاوت بین پیچ گوشتی های مختلف می شود تفاوت در بخش سری آن ها می باشد. لازم به ذکر است که به ازای هر پیچی که در بازار وجود دارد یک پیچ گوشتی مخصوص نیز به بازار ارائه شده که با استفاده از آن بتوان پیچ مورد نظر را باز و بسته کرد. پیچ گوشتی دارای انواع مختلفی است که هریک برای انجام کارهای خاصی ایجاد شده‌اند. احتمالا در میان انواع پیچ گوشتی اسم انواع دو سو و چهار سو بیشتر از هر چیزی به گوش شما خورده است. این دو نوع ساده‌ترین پیچ‌گوشتی‌های موجود در بازار است.


آشنایی با انواع پیچ گوشتی


پیچ گوشتی دو سو

آشنایی با انواع پیچ گوشتی

از جمله پرکاربرد ترین و رایج ترین پیچ گوشتی هایی که در بازار وجود دارد، پیچ گوشتی دو سو می باشد که جزو ابزارآلات دستی به شمار می ‌رود. بخش سری این پیچ گوشتی دارای شکل خطی صاف است و این بخش درون شکاف پیچ قرار گرفته و با چرخاندن پیچ گوشتی پیچ مورد نظر باز یا بسته می شود.


پیچ گوشتی جغجغه ای

آشنایی با انواع پیچ گوشتی

کاربرد این پیچ گوشتی برای باز و سفت کردن سریع پیچ‌ها و مهره‌ها در فضاهای تنگ و بدون نیاز تغییر موقعیت آن‌ها هنگامی از پیچ‌گوشتی استفاده می‌کنیم، بعد از هر بار چرخاندن، طی فرایند باید پیچ گوشتی را برداشته و دوباره آن را در جایگاه قرار دهیم. با استفاده از پیچ‌گوشتی‌های جغجغه‌ای دیگر نیازی به این کار نیست. زمانی که این وسیله را در پیچ قرار می‌دهید، پیچ گوشتی به صورتی محکم در آن قرار گرفته و جابه‌جا نمی‌شود. به همین دلیل نیازی به دوباره برداشتن و گذاشتن آن نیست. این موضوع نیز به دلیل چرخ‌دنده‌های تعبیه شده در آن اتفاق می‌افتد و به همین دلیل صدای جغجغه‌ای مانندی را تولید می‌کند.

در بسیاری از پیچ‌گوشتی‌های جغجغه‌ای، دکمه‌ای برای تغییر جهت چرخش پیچ گوشتی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد در هر دو جهت به راحتی بتوانید پیچ را باز یا محکم کنید. البته می‌توان گفت پیچ گوشتی جغجغه‌ای وسیله ضروری‌ای نیست. اما اگر شغل یا نیاز شما ایجاب می‌کند که در فضای تنگ پروژه خود را انجام دهید، پیچ گوشتی جغجغه‌ای می‌تواند وسیله کاربردی‌ باشد.


پیچ گوشتی ساعتی

آشنایی با انواع پیچ گوشتی

برای کار و تعمیر تجهیزات کوچک مانند ساعت، موبایل و لوازم الکترونیکی استفاده میشود پیچ گوشتی‌های ساعتی، کوچک‌ترین نوع پیچ گوشتی هستند که برای باز و محکم کردن پیچ‌های بسیار کوچک به کار رفته در وسایلی از جمله عینک، لپ تاپ،‌ کامپیوتر، ساعت مچی، اسپیکر، موس و… به کار می‌رود. بسیاری از لوازم برقی منزل نیز دارای پیچ‌های بسیار کوچکی هستند که برای باز کردن آن‌ها به پیچ گوشتی ساعتی نیاز داریم. بیشتر این پیچ‌گوشتی‌ها دارای سری دوسو یا چهارسو هستند که البته احتمالا می‌توانید پیچ گوشتی ساعتی با سری 6 گوش نیز، پیدا کنید.


پیچ گوشتی همه کاره

برای باز کردن پیچ‌ها و موقعیت‌های مختلف کاربرد دارد یکی از بهترین ابزارآلات دستی که می‌توانید برای جعبه ابزار خود تهیه کنید، پیچ‌گوشتی همه کاره است. این پیچ گوشتی با داشتن چندین سری در سایزها و مدل‌های مختلف، می‌تواند برای باز و سفت کردن پیچ ساعت، لوازم برقی، لوازم الکترونیکی و سایر پروژه‌های کوچک به کار بیاید. پیچ‌گوشتی‌های چندکاره، معمولا دارای یک دسته توخالی هستند که سری‌های مختلف در آن جای می‌گیرد. هر کدام از این سری‌ها، دارای یک سر دوسو، چهارسو، 6 گوش، ستاره‌ای بوده و به یک میله 6 ضلعی متصل است. استفاده از ساختار 6 ضلعی در سری‌های این پیچ‌گوشتی، برای محکم قرار گرفتن آن‌ها در دسته بوده و لیزر خوردن و خارج شدن آن را به حداقل می‌رساند.


پیچ گوشتی برقی

برای باز و سفت کردن بسیار سریع انواع پیچ‌ها استفاده میشود پیچ‌گوشتی‌های برقی، از جمله ابزارآلات برقی هستند که به شما اجازه می‌دهند بدون خستگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیچ‌ و مهره‌ها را باز کرده یا آن‌ها را محکم کنید. منبع تغذیه این نوع پیچ گوشتی، می‌تواند برق شهری یا باتری باشد که نوع باتری آن، به پیچ گوشتی شارژی شناخته می‌شود.


پیچ گوشتی فیلیپس و چهارسو

آشنایی با انواع پیچ گوشتی

 

پیچ گوشتی فیلیپس پس از پیچ گوشتی تخت یا پهن جزو پرکاربردترین انواع پیچ گوشتی موجود در بازار می باشد. این پیچ گوشتی دارای سری به شکل ضربدری است و از آن برای باز کردن پیچ هایی که به صورت ضربدری هستند استفاده می شود. دلیل اصلی تولید پیچ گوشتی های فیلیپس به وجود آوردن گشتاور بیشتر بوده است. به مرور زمان پیچ گوشتی های فیلیپس دچار تکامل شدند و سبب به وجود آمدن پیچ گوشتی های چهار سو شدند. انواع پیچ گوشتی چهارسو جهت کاهش سر خوردن پیچ گوشتی های فیلیپس طراحی شدند و به دلیل آن که کار چرخاندن پیچ گوشتی های چهارسو راحت تر میباشد نظر کاربران زیادی را به خود جلب نموده است.


پیچ گوشتی ستاره ای

پیچ گوشتی ستاره ای یک پیچ گوشتی شش گوش است و از آنجایی که شکل سری این پیچ گوشتی شبیه به ستاره است، در بازار به آن پیچ گوشتی ستاره ای نیز می گویند. از این محصول جهت اعمال گشتاور مورد نیاز استفاده می شود. در نتیجه این پیچ گوشتی ها برای انجام کارهای مکانیکی کاربرد بسیار بالایی دارند.

یکی از انواع پیچ‌هایی که در صنایع مختلف به کار می‌رود، پیچ ستاره‌ای یا 6 پر است که شما می‌توانید به وسیله پیچ‌گوشتی ستاره‌ای، آن‌ها را باز کرده یا سفت کنید. این نوع پیچ‌گوشتی معمولا برای لوازم برقی منزل، لوازم الکترونیکی، صنایع امنیتی که پیچ‌ها ممکن است به دلیل استفاده مکرر، هرز شوند، استفاده می‌شوند. شکل خاص این وسیله، به آن اجازه می‌دهد تا با کاهش نیروی شعاعی، طول عمر پیچ و قدرت پیچ‌گوشتی را افزایش دهد.


پیچ گوشتی افست

آشنایی با انواع پیچ گوشتی

مناسب برای باز و سفت کردن پیچ‌های مختلف در فضاهای تنگ با فاصله عمودی محدود پیچ گوشتی افست، یک ابزار Z شکل با دو سری متفاوت در سر و ته آن است که به وسیله دسته میله‌ای، به هم متصل هستند. این نوع وسیله برای کار در موقعیت‌هایی که باید پیچ‌ها را در فضایی تنگ باز کنید، بسیار مناسب بوده و شما می‌توانید به راحت با قرار دادن سری پیچ گوشتی در پیچ مورد نظر، در کم‌ترین فاصله آن را بچرخانید. پیچ گوشتی‌های افست در سایزها و طول‌های مختلفی تولید شده و سری‌های متفاوتی نیز دارند. اما پرمصرف‌ترین نوع آن‌ها، دارای سری‌های دوسو و چهارسو است.


• پیچ گوشتی مربع

از پیچ گوشتی های مربعی برای باز و بسته کردن پیچ هایی که بخش انتهای آنها شبیه به مربع می باشد استفاده می شود. به طور کلی دلیل طراحی این پیچ گوشتی ها این است که کاربر به هنگام استفاده از آن احساس راحتی بیشتری داشته باشد و میزان سرخوردگی و لغزندگی نیز کاهش پیدا کند. علاوه بر این استفاده از این پیچ گوشتی ها سبب افزایش گشتاور پیچ نیز می‌شود.


پیچ گوشتی سه پر

آشنایی با انواع پیچ گوشتی

از این پیچ گوشتی جهت باز و بست کردن پیچ دستگاه های ویژه ای نظیر دوربین، کنسول بازی، تلفن و غیره بهره گرفته می شود. پیچ گوشتی فوق از نظر ظاهری با پیچ گوشتی سه سو دارای شباهت هایی بوده و عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. اما از آنجایی که ظاهر آنها شبیه به یکدیگر است، برخی افراد ممکن است این دو پیچ گوشتی را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

حتما قبل از خرید پیچ گوشتی را در دست بگیرید تا مطمئن شوید که کار با آن برای شما راحت است. دسته سالم با اندازه مناسب، ارتفاع پیچ گوشتی، ضخامت میله محور، دسته و جنس هر بخش از آن از مواردی است، که تسلط شما بر روی کار را افزایش داده و در زمان کار طولانی‌مدت شما را خسته نمی‌کند.


نحوه کار با پیچ گوشتی


 ابتدا باید پیچ را در محل مورد نظر قرار داده و به شکل مستقیم نگهدارید. 

پیچ گوشتی مناسب با پیچ را انتخاب و با دست دیگر بردارید.

 سر پیچ گوشتی باید منطبق با شیارهای پیچ باشد تا از جای خود حرکت نکندو در حین پیچاندن در نرود. 

با چرخاندن انواع ابزار پیچ گوشتی از سمت چپ پیچ به داخل فرو رفته و تا زمان محکم و ثابت شدن پیچ به سمت عقربه ‎ها‎ی ساعت، بچرخانید.

در صورتی که بخواهید پیچ را خارج نمایید، باید پیچ گوشتی در جهت خلاف عقربه‎ ها‎ی ساعت حرکت نماید.


کلام آخر

مهمترین عاملی که سبب به وجود آمدن تفاوت بین پیچ گوشتی های مختلف می شود تفاوت در بخش سری آن ها می باشد. لازم به ذکر است که به ازای هر پیچی که در بازار وجود دارد یک پیچ گوشتی مخصوص نیز به بازار ارائه شده که با استفاده از آن بتوان پیچ مورد نظر را باز و بسته کرد.

پیچ گوشتی دارای انواع مختلفی است که هریک برای انجام کارهای خاصی ایجاد شده‌اند. احتمالا در میان انواع پیچ گوشتی اسم انواع دو سو و چهارسو بیشتر از هر چیزی به گوش شما خورده است. این دو نوع ساده‌ترین پیچ‌گوشتی‌های موجود در بازار است.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0